sárgaLÁZ/adás

sárgaLÁZ/adás
Megosztom

Először jöjjön egy hír, majd ezután kommentünk.

“Kormányzati segítséget ígért Orbán Viktor miniszterelnök a koronavírus miatt veszteségeket elszenvedő gazdasági szereplőknek kedden Budapesten, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) Gazdasági évnyitó 2020 című gazdaságpolitikai fórumán. Gazdaságvédelmi akciótervet kell meghirdetni – jelentette ki a kormányfő, aki azt kérte az MKIK-tól, gyűjtse össze és április végén továbbítsa a kormánynak a gazdasági szereplők visszajelzéseit arról, hogy pontosan melyik ágazat milyen eszközökkel segíthető át a várható nehézségeken. Nem makrogazdasági lépésekre, hanem célzott ágazati programokra lesz szükség – például a turizmusban -, és ezeknek a kormány megteremti a pénzügyi feltételeit – közölte a miniszterelnök, jelezve, hogy az idei és a jövő évi költségvetést is újra kell tervezni, sok milliárd eurónyi gazdaságélénkítő segítségnyújtásra lesz szükség, ami mindenkitől követel majd hozzájárulást. (….) Orbán Viktor hangsúlyozta, világjárványra kell készülni, valamint arra, hogy a koronavírus elleni vakcina hiányából fakadó pszichológiai bizonytalanság nem fog elmúlni, és elsősorban ez az érzet, a kialakuló “védekező attitűd” befolyásolja a gazdasági tevékenységet. Hozzátette: Kínának is 5-6 hónapjába telt a vírus megfékezése, ami itt júliust jelent, vagyis a turisztikai szezon idén kampó, így komoly gazdasági visszaesésre kell számítania annak, aki a szokásosnál jobban “hozzá van kötve” az emberek utazási kedvéhez. Azt is mondta a jelenlévő gazdasági szereplőknek, hogy “brutális változásra” kell készülni, mindenkinek ki kell lépnie a komfortzónájából, mert “ha csak annyit és úgy fogunk csinálni a következő tíz évben, mint az előző tízben, akkor tönkre fogunk menni”. (origo.hu nyomán)”

És akkor ami a taxisokat érint(het)i ebből.

Azt, reméljük, nem kell elemeznünk, hogy a személytaxi szolgáltatás elsősorban kényelmi szolgáltatás, melyet igen nagy hányadban vesznek igénybe turisták, és a fővárosban időző külföldi üzletemberek. Természetesen nem csak ők, hanem hazai utasok is, de vitathatatlan tény, hogy egy taxis bevételeinek jelentős részét teszik ki a turisták.

Jelenleg a koronavírus miatt az év elején mindig is tapasztalható forgalom-visszaesés változatlanul tart. A korábbi évek gyakorlata szerint a január-februári csökkent forgalom március elején növekedésnek indul, párhuzamosan azzal, ahogy az előszezoni turisták érkeznek, illetve elindulnak a különféle nemzetközi vásárok, konferenciák, sportesemények, rendezvények.

Ma a várost végigjárva azt tapasztaltuk, hogy a kiemelt turisztikai helyeken lézengenek a turisták, az éttermek konganak az ürességtől, a drosztokon egymás hegyén-hátán állnak a taxik. A Liszt Ferenc repülőtéren nem csak a járattörlések okoznak gondot, de az is, hogy az érkező járatok sincsenek tele. Ennek következtében a pufferben tömött sorokban állnak a Főtaxik, melyek valamiféle csodában reménykedve, üresen bandukolnak kifele, a reptér irányába, ott aztán sokadiknak beállnak a sorba.

Azt tudjuk, és a fenti hírben is olvasható, hogy a miniszterelnök a koronavírus miatt veszteségeket elszenvedő gazdasági szereplőknek kormányzati segítséget ígért.

Mivel a budapesti taxisok bevételeinek jelentős része a turizmushoz kötődik, azt remélhetjük, hogy ez a kormányzati segítség a taxisok felé is irányul majd.

Egy céges taxisnak ugyanis terven felül kell gondolnia arra, hogy a tagdíjat kifizesse. Ha az év első két hónapjára volt is tartaléka, mert felkészült, a tavaszi hónapokra kevesen terveztek. Persze mondják, hogy a fuvarszervezők ilyenkor könnyítéseket adnak, azaz lehet helyenként részletekben is fizetni. Ám ez nem jelenti azt, hogy nem kell kifizetni, tehát majd egyszer, valamikor ugyanúgy törleszteni kell, mint egy banki tartozást.

Azok, akik bérelt autókon ülnek, szintén ki kell hogy fizessék az autó heti bérleti díját, amely 40-65.000 forint is lehet heti szinten.

Persze felmerül a kérdés, hogy a kormányzati támogatás hogyan, milyen módon kerül majd a taxisokhoz. Mert azt azért ne felejtsük el, hogy a pesti taxisok részben magánvállalkozók, saját autóval, általában KATA-s adózással, másik részük bérautós, autókban alkalmazásban álló sofőrökkel, akik napi kétórás bejelentéssel dolgoznak. Azt sem szabad elfelejteni, hogy ez utóbbi esetben a bérautó tulajdonosa nem a fuvarszervező cég, hanem valamilyen kisebb cég, pár autóval, a munkáltató pedig szintén nem a fuvarszervező, hanem általában a bérautót kiadó vállalkozás. Nem árt emlékezni arra, hogy a fuvarszervezőknek saját autóik nincsenek, vagy ha akad is egy-kettő a cég nevén, az biztos nem sárgán, utasokat szállítva rohangál a pesti utcákon.

Tehát ismét felmerül a kérdés, hogyan, milyen módon jut majd a valóban gazdasági kárt szenvedő taxisofőr a kormányzati támogatáshoz? Mert ha azt a fuvarszervezők kapják, akkor nagy eséllyel majd zsebre teszik, hiszen számukra eddig sem volt elég szinte semmi. Rosszabbik esetben – az eddigiek alapján joggal feltételezzük – még a tagdíjtartozás sem kerül elengedésre, hiszen a taxizásra települt vérszívók sajátos gondolatmenete szerint nekik minden jár! Tudjátok, valahogy úgy, ahogy a FINA idején is a reklámbevételt benyelték, a taxis meg saját pénzen javíttathatta a matrica-marta sárga festést.

Egyáltalán, milyen alapon, kinek a számításai nyomán számolják ki, melyik cégesnek mennyi jár, melyik vállalkozó mennyit kap, melyik alkalmazott valójában mennyit ér? Azt ti is tudjátok, hogy a különféle bejelentőkön szereplő összegek as vicc kategóriát képezik, emiatt még csendben meghalni sem tudtok, nemhogy betegállományba elmenni, ha baj van.

És ha a fuvarszervezők osztoznak rajta, a BKIK és Nagy Elek vezényletével, akkor kimarad a szórásból és a pénzosztásból az a nagyjából ezer független szolgálató, akiknek igen kis része a valódi hiéna (még ha a cégesek szeretik is őket annak nevezni), szimplán csak olyan emberek, akik úgy gondolkoznak, a fuvarszervezői leadót ők saját maguknak tartják meg, és a fejük felett trónoló fuvarkufár nélkül boldogulnak. És mielőtt felhördülnének a telefonszám tulajoknál szolgáló taxisok, bizony ti is kimaradhattok, és ki is fogtok maradni a kárenyhítésből!  Amennyiben nem hinnétek nekünk, olvassátok:

Az index.hu portálon már megjelent, hogy Orbán a kamaráktól kéri a pontos adatokat. Ez a taxisok esetében egyértelműen a Nagy Elek vezette BKIK.

 „Ezért szerinte célzott ágazati programokra van szükség. Arra kérte a vállalkozókat és az Iparkamarát, hogy április közepén-végén mondják meg, konkrétan milyen veszteségeket szenved el az ágazatuk. Hogy melyik ágazat milyen eszközökkel, hogyan segíthető át a válságon, azt a vállalkozóknak kell megmondaniuk, a kamarától kell információkat kapnia a kormánynak, mondta Orbán.”

Egyszóval, ha abban reménykedünk, hogy – mint a miniszterelnök beszédében megjegyezte – majd a kamara megmondja, hogyan legyen, akkor nagyot fogunk pofára esni. Mindenki. Cégesek, nem cégesek egyaránt. Akkor biztosak lehetünk abban, hogy a kormány által elkülönített támogatásból az utcán futkorászó taxisofőröknek semmi nem fog jutni.

Talán a szerencsésebb, Nagy Elek és bandájához tartozó fuvarkufároknak jut majd pár-kegyelem morzsa.

Ám abban is biztosak lehetünk, hogy a közel ezer független ezt nem fogja annyiban hagyni, már csak azon egyszerű oknál fogva sem, mert kenyeret venni nekik is kell, ahogyan a „cégeseknek” is!

Azonban míg a munkát végző taxisoknak rohamosan csökkennek a tartalékai (már akinek van), az igazi hiénák, a fuvarkufárok milliárdokon ücsörögnek.

És itt öntsünk tiszta vizet a pohárba! Igen, taxisok is dolgoznak az oldalnak. Mindennap ott vannak köztetek az utcán. Híreinket tőletek, tőlük szerezzük, mi csak tolmácsoljuk az eseményeket felétek. Felesleges tehát agyalgatni, ki szerkeszti az oldalt, mert ti mind!

Azonban ezek a taxisok üzentek nektek és minden, az osztozkodás miatt már most a markát dörzsölgetőnek! Tolmácsoljuk, remélve, hogy minden érintetthez időben eljut, mielőtt még annak utalása előtt leosztaná a pénzt.  

„Amennyiben ezen pénzekre – amiből nem mellesleg mindenkinek a családja és saját életét, megélhetését, talpon maradását kellene kárenyhítenie – az elmúlt 30, vagy csak szűkebb 7 év szerint kialakultaknak megfelelően ráteszik a mocskos kezüket a taxisokat nyúzó fuvarkufárok, és a mellettük piócáskodó egyéb fantomszervezetek az egyszer már megvalósult blokád eszközéhez és annak minden lehetséges eszközzel való megszervezéséhez mindent meg fogunk tenni! Nem kell olyan sok autó sem a célok eléréséhez, ahogy azt már többen, gúnyosan megjegyezték. Ne felejtsétek el, taxisok vagyunk, ismerjük a város gyenge pontjait, és ha a családjaink biztonságával, megélhetésével szórakoztok, bemutatót is tartunk!”

Abban sem igazán bízhatunk, hogy majd a különféle taxis szakszervezetek, szövetségek, és egyéb katyvaszok megoldják a problémát, ugyanis valós tagsággal egyikük sem bír. A Metál féle OTSZ nevű fantomszervezetet szinte egyetlen taxis sem fogadja el, tagsággal alig bír, vezetője hiteltelen és kifejezetten káros a pesti taxis világra. A FODESZ a jó ég tudja, kiket tömörít, és milyen érdekeket képvisel, valamint mennyire látja át globálisan a problémát. Mindenesetre weboldaluk nem működik, és a facebookon sem valami aktívak, taglétszámukról nekik sem lehet semmit tudni. Volt valami Magyar Taxisok Szövetsége nevű képződmény, mely az Überes tüntetések után amilyen gyorsan a közszereplésbe robbant, olyan gyorsan el is tűnt. Az Európai Taxis Egyesület sajnálatos módon kevés tagot tudott maga mögé állítani, bár vannak jó észrevételik és egy-egy lépésük kifejezetten hatékony. És itt nagyjából ki is fújt az „érdekképviselet”.

Bár a kormány sorra vezeti be a különböző korlátozásokat, azzal még nem találkoztunk, hogy a taxisofőrhöz egyméteres távolságnál közelebb ülő utasok miatt egyetlen fuvarkufár is védő felszerelést (maszk, fertőtlenítő, stb,) biztosított volna a sofőröknek, csak úgy a beszedett tagdíjjak fejében, de a bérautók kiadói, és a szakszervezetek, érdekképviseletek sem segítik a taxisok biztonságának megvédését. A BKIK, és Nagy Elek pedig csak szavazatokat tud kufárkodni, de a tagdíjakból az emberekre, taxisokra már nem futja!

Felszólítjuk tehát az összes magát még valamire tartó taxis kollégát, álljon ki a saját biztonsága és érdekei miatt. Legalább végre egyszer és reméljük nem utoljára legyetek képesek kiemelkedni a kényelem posványából.

Felszólítjuk az összes budapesti taxist, hogy követelje a vérét szívó, tőle bármilyen címszó alatt pénzt elszedőktől, hogy legalább a minimális, az egészségük védelmét segítő eszközöket biztosítsák a számukra, és ha máskor nem is szokták, de ezekben a nehéz időkben enyhítsék kiadásaikat. Nem hitelbe, nem hozomra, hanem alkalmazkodva a kialakult körülményekhez!

Mivel nem bízunk a fentebb emlegetett szervezetek hatékonyságában, és abban, hogy képesek a taxisok valódi érdekeit szolgálni, ezért ma éjszaka

megalakítjuk a Taxisok Operatív Törzsét.

Jelenleg tárgyalások folynak az ügyben, különös tekintettel arra, hogy a felmerült kérdésekben kik és milyen módon képviseljék a taxisok – cégesek és nem cégesek érdekeit. Olyan kollégákkal tárgyalunk, akik a szakma minden szegmensét lefedik – cégesek, függetlenek, vállalkozók és alkalmazottak). Holnap pedig közzétesszük, milyen e-mail címen és telefonszámokon tudtok tanácsot kérni az ügyben, vagy panaszt, esetleírást benyújtani.

Ez az utolsó pillanat, hogy összefogjunk. Ha most, ebben a valóban nehéz helyzetben sikerül összefogást mutatnunk, jó esélyeink lehetnek később, a helyzet rendeződése után közösen benyújtani a rendeletmódosításokkal kapcsolatos észrevételeinket is.

Természetesen szintén a fuvarszervezők kihagyásával, akik nem a taxis szakma, pusztán azokra települt pénzlehúzó, milliárdos ágazat.

Taxis Tivadar