Mutatjuk, miért sántít jogilag is a Karácsony féle egysávosítás

Mutatjuk, miért sántít jogilag is a Karácsony féle egysávosítás
Megosztom
  •  
  •  
  •  

Azzal, hogy Karácsony Gergely az autósoktól vesz el egy forgalmi sávot és azt a kerékpárosoknak adja, egyes útszakaszokon egyenrangú úthasználati jogosultságot biztosít a bicikliseknek, gyakorlatilag a gépjárművekkel egyenértékű járművé minősítve ezzel a kerékpárt az érintett szakaszokon. Öt pontban mutatjuk be, miért jogtalan ez az egyenrangúsítás.

A Karácsony „Velocipéd” Gergely féle új közlekedésbiztonsági-forgalomcsillapítás terv legfőbb problémája nem az, hogy kiveri a biztosítékot az autósoknál, sokkal inkább az, hogy sem szakmai, sem jogi szempontból nem alátámasztható.

Sőt: az az intézkedés, amellyel a főváros első embere végtére is egyszemélyben döntött a Nagykörút Blaha és Nyugati közötti szakaszának közép- hosszútávú egysávosításáról, még magának a Karácsonyék által készített tervnek is ellentmond.

Abban ugyanis az áll, hogy: a tervezéssel párhuzamosan javasolt kísérleti jellegű mintaprojektek („pilot projektek”) megvalósításával tesztelni az egyes forgalombiztonsági és forgalomcsillapítási eszközöket. A rövid távú tesztidőszakban megvalósuló intézkedések tapasztalatainak kiértékelése után, erre építve lehet a véglegesnek szánt közép- és hosszú távú megoldásokat részletesen kidolgozni, majd bevezetni. A tervezés részeként javaslatot kell tenni közlekedésbiztonsági oktatási és szemléletformálási intézkedésekre is.„

Utóbbiról eddig egyetlen szó sem hangzott el, ha csak nem nevezzük szemléletformálási- és oktatási eszközöknek a baloldali főpolgármester Facebook-posztjait.

Ugyanakkor a főváros forgalomcsillapítási terve ugyan ”csak„ 15 százalékkal tervezi a környezetbarát közlekedési módok arányát növelni Budapesten, a jelenlegi újítás az érintett útszakaszon lényegében egyenrangú közlekedési eszközzé teszi a kerékpárt az autóval, hiszen mindkettőnek egy-egy forgalmi sáv használatát engedélyezi. Csakhogy demokrácia ide, vagy oda, a jelenlegi jogi szabályozás nem ró egyforma kötelezettségeket az autósokra és a biciklisekre.

Mutatjuk mi a különbség köztük.

Autósok

  1. A gépjármű vezetői engedély közúton minimális életkorhoz kötött. Segédmotor (A1) esetében 16, nagymotor (A) esetében 24, személygépjármű (B) esetében 17, tehergépjármű (C) esetében 21 év felett szerezhető jogosítvány.
  2. Minden jogosítvány megszerzésének alapfeltétele a 8 általános iskolai osztály elvégzése.
  3. A gépjármű-forgalomban részt venni csak érvényes kötelező felelősségbiztosítással lehet.
  4. Az 1991 évi LXXXII. törvényben meghatározott ”gépjárműadó„ ,vagyis a súlyadó befizetésével gépjármű használó hozzájárul a közúthálózat karbantartásához és fejlesztéséhez szükséges források bővítéséhez.”
  5. Az autó két nyomon haladó saját motorral hajtott gépjármű, amelynek minimális tengelytávja 2000-2300 milliméter.

Biciklisek

  1. A közutakon kerékpározásra egyetlen életkori korlát létezik: csak főútvonalakon nem közlekedhet 12. életévet be nem töltött személy, mindenhol máshol igen.
  2. Kerékpárral a közúti forgalomban analfabéták is részt vehetnek.
  3. A kerékpárosokra semmiféle felelősségbiztosítási kötelezettség nem létezik. Így ha kárt okoznak, akkor kizárólag a Polgári Perrendtartás alapján vonhatóak felelősségre, ami nem garantálja, hogy a kárt szenvedő másik fél hozzá is jut valamiféle kártérítéshez.
  4. A kerékpárosokat semmiféle adófizetési kötelezettség nem terheli.
  5. Az autósokéval megegyező szélességű forgalmi sávot használó kerékpár legnagyobb szélessége jellemzően nem haladja meg a vállszélességet, ami még Arnold Schwarzenegger esetében sem több 1000 milliméternél.

Forrás: 888.hu