Pusztít a járvány: mi lesz a budapesti taxikkal?

Pusztít a járvány: mi lesz a budapesti taxikkal?
Megosztom
  •  
  •  
  •  

Hoztunk egy újabb fizetett hirdetést, válságálló Főtaxival. Nincs új a nap alatt, most éppen a vamzer nyilatkozik “hitelesen” taxi témában. Érdemes utánaolvasni, mennyire taxisbarát a lelkem. Felkészül megint Metál. Ő még ennél is jobban tud hijjjénázni, bár definiálni a fogalmat képtelen.

A nyáron valamelyest javult a helyzet. A járvány csúcsán a Főtaxinál 85 százalékkal zsugorodott a megrendelők száma. Most viszont a tavalyi évhez képest 30-40 százalékos a visszaesés.

Kérjük legyen Önnél maszk – hangzik a felszólítás a diszpécserektől, amikor taxit rendelünk. A szigor azonban rendszerint el is párolog, ahogy beszállunk a járműbe. A sofőröket nem igazán érdekli, hogy ki védekezik és ki nem. A taxisokat a koronavírusnál jobban foglalkoztatja most a válság. Mivel sokuknak kevés a bevétele, a kártyás fizetések pedig nem az ő számlájukon landolnak és időbe telik mire megkapják a részüket, ezért előfordul, hogy kifejezetten kérik: ha lehet készpénzzel fizessünk.

Már volt egy-két utasom ma, de közben a benzint meg alig tudtam kifizetni – mesélte nekünk egyikük. Tavasszal, amikor a járvány a legjobban pusztított, a többségük nem is vette fel a munkát. Még úgy is hogy több ezer taxi tűnt el a fővárosból, kész mutatvány volt napi egy-két megbízást találni. Bár a helyzet már javult, még mindig csak a töredékük ült volán mögé. Van olyan társaság, amelyiknél a reptéri megbízásokkal csak a korábbi állomány tizede foglalkozik.

A taxisok egy része arról panaszkodott, hogy néha a kocsik fenntartását is nehéz megoldani.

Budapesten az egyik piaci szereplő a TaxiPlus a nyáron be is fejezte a működését. A helyüket a 6×6 Taxi vette át. A cégek egy része a válságot a profil szélesítésével kezelte. A Bolt ételkiszállító, a Főtaxi csomagküldő szolgáltatást indított.

Ha fiatal lennék biztos más szakmát keresnék. De már túl öreg vagyok ahhoz, hogy váltsak – hangzott el útközben az egyik veterán sofőr szájából. Öröm az ürömben, hogy a piac elkezdett tisztulni. A járvány előtt a nagy csomópontokat, így például a Deák teret, vagy a Nyugati és a Keleti pályaudvart még a hiénák uralták. Azokat a taxisokat, akik a bűnözők felségterületére tévedtek néha meg is fenyegették. Volt, akivel közölték, hogy kiszúrják a gumijait és összetörik a csontjait ha nem áll tovább. A sofőrök beszámolói alapján az illegalitásban működők mellett az elsők között tűntek el azok is, akik nem vették elég komolyan a szakmát.

A nehézségek nem egyhamar fognak eltűnni, hisz a határok részleges lezárása miatt most a budapesti turizmus kilátásai rettenetesek.

Viszont néhány szereplő már látja a fényt az alagút végén. A Boltnál azt mondják:

a külföldi utazók száma még mindig elhanyagolható, ám a magyarok érzékelhetően többet taxiznak. A nyáron már láthatóan beindult a visszarendeződés.

A Főtaxinál elárulták, hogy a tavaszi pandémiás időszak csúcsán 85 százalékkal zuhant a megrendelőik száma. A turisztikai ágazat visszaesése, a repülőjáratok tömeges törlése különösen érzékenyen érintette őket, hiszen a cégük 2010. óta a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér hivatalos szerződött szállító partnere. A veszélyhelyzetet megelőző évben közel 1 millió fuvart bonyolítottak.

Az átmeneti bevételkiesés ellenére optimisták vagyunk! Úgy látjuk, hogy taxis partnereink elkötelezettsége, vállalati üzleti partnereink egyedülállóan széles köre, a mögöttünk álló tőkeerős háttérre épülő fejlesztéseink hosszú távon is „válságállóvá” teszik a cégünket. – nyilatkozta a Növekedés.hu-nak Reich Ádám, a Főtaxi megbízott vezérigazgatója. Mint hozzátette: már tapasztalják a város újraindulásának biztató jeleit is. Az utazási kedv a korlátozó intézkedések felfüggesztése után az elmúlt két hónapban lassú, de folyamatos növekedésnek indult. De a korábbi fuvarszámokat természetesen még nem érték el. A visszaesés az év azonos időszakához képest még mindig 30-40 százalék.

A Főtaxi kötelékében dolgozó franchise partnerek száma pedig közel 25 százalékkal csökkent.

Azt is látni kell, hogy az elmúlt hónapokban a Főtaxi árbevételének jelentős része a korlátozások alatt is, részben vagy teljesen, aktív üzleti partnereink szállításából származik. Üzleti partnereink folyamatosan bővülő, széles köre komoly versenyelőny és jövőbeni lehetőség is számunkra – – mondta a Főtaxi megbízott vezérigazgatója.

Forrás: novekedes.hu