A BKIK “saját” javaslatai

A BKIK “saját” javaslatai
Megosztom

A BKIK javaslatai a kormány és a főváros részére a budapesti taxisokat sújtó elhúzódó válsághelyzet enyhítésére

A profitline.hu cikke elé pár szó: Egyrészt sem a BKIK, sem az OTSZ nem képviseli több évtizede, de leginkább semmilyen módon sem a taxis szakmát, másrészt ezzel együtt örülünk, hogy ez a két semmirevaló, senkit nem, de legalább a saját érdekeit erősen képviselő szervezet legalább a mi anyagainkból dolgozik, és azt eladja sajátjaként.

A taxis szakma számára levélben kért a koronavírus-járvány okozta válsághelyzet hosszú távú enyhítését célzó intézkedéseket a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) Dr. Palkovics László innovációs és technológiai minisztertől és Karácsony Gergely főpolgármestertől.

Az idei évben a személytaxi-szolgáltatók súlyos bevételkiesést és veszteségeket szenvedtek el a COVID-19 világjárvány közvetlen és közvetett hatásai miatt. Ennek pontos mértéke jelenleg még csak becsülhető, de kétségtelen, hogy ehhez hasonló, a személytaxis vállalkozások tényleges tevékenységének felfüggesztéséhez vagy akár megszűnéséhez vezető eseményre az elmúlt évtizedekben nem volt példa. Annak érdekében, hogy ezek a veszteségek mérsékelhetők legyenek, és a remélt újrakezdés során lehetőség szerint mielőbb helyreállhasson a szolgáltatás megszokott működése, valamennyi, az ágazatra befolyással bíró szereplő támogató együttműködése szükséges.


A magyarországi vállalkozások több mint 40%-át tömörítő és a taxis szakmát több mint egy évtizede képviselő BKIK az Országos Taxis Szövetséggel közösen ezért azonosította azokat a legfontosabb intézkedéseket, amelyek rövid- és hosszú távon hatékonyan enyhíthetik a taxis szakma a koronavírus-járvány második hullámában tapasztalható válsághelyzetét.

A BKIK javaslatai a kormány számára:

1. A hatályos szabályozás alapján személytaxi-szolgáltatás csak tíz évnél fiatalabb személygépkocsival végezhető. A jelenlegi pandémiás helyzet és a taxis ágazat ebből eredő, immár több hónapja húzódó és várhatóan még hosszabb ideig tartó bevételkiesése ugyanakkor jelentősen megnehezíti azt, hogy az autócseréhez szükséges forrásokat a vállalkozások elő tudják teremteni. Erre tekintettel a BKIK javasolja, hogy a vonatkozó jogszabály módosításával minden, a járványhelyzet tavaszi kezdetén már engedéllyel rendelkező és forgalomban lévő taxigépjármű esetében a tíz éves használati lehetőséget egy évvel emeljék meg, valamint a pandémia további elhúzódása esetén annak időszakával a használati időt tovább hosszabbítsák.

2. A BKIK örömmel tapasztalta, hogy a fenti nehézségek dacára a személytaxi-szolgáltatók a pandémia első hullámában az Innovációs és Technológiai Minisztérium és az Iparfejlesztési Közhasznú Nonprofit Kft.  pályázatának keretén belül rövid idő alatt kimerítették az elektromos gépjárművek beszerzése vonatkozó keretet. A BKIK új keret megnyitását indítványozza legkésőbb 2021. év elején a személytaxi-szolgáltatás céljából használandó elektromos autók beszerzésének támogatására, amely a fenti előnyök mellett arra is lehetőséget biztosítana, hogy a pandémiás helyzet alatt költséghatékonyan lehessen ezeket a gépkocsikat üzemeltetni, illetve a pandémia elmúltával a személytaxi-ágazat a remélt fellendülésnek már egy jelentősen megújult, modernebb és környezetkímélő gépjárműparkkal kezdhessen neki.

Mennyibe kerül autóval közlekedni?ITT kiszámolhatod!

A BKIK javaslatai a főváros számára:

1. A BKIK üdvözli a főváros azon kezdeményezését, hogy a jövőre nézve kedvezményt biztosítson a drosztdíjból. Ugyanakkor a 2020 márciusa óta eltelt időszak jelentős részében (különösen a kijárási korlátozások miatt) a taxiállomások használata gyakorlati szempontból nem volt értelmezhető. A 2020. évi, valamint a további veszteségek mérséklése érdekében a BKIK javasolja 2020 márciusa és 2021. vége között valamennyi személytaxi-szolgáltató részére egységesen, teljes egészében a drosztdíj elengedését, illetve annak 2020 márciusig visszamenőleg a megtérítést.

2. A BKIK értelmezésében a válsághelyzet a taxis ágazat tekintetében elsősorban (jellemzően a turizmus visszaeséséből eredő) kereslethiánynak tudható be, így annak enyhítése érdekében fontos a pótlólagos kereslet megteremtésének biztosítása, különös tekintettel arra is, hogy a személytaxi-szolgáltatás – jellegéből eredően – jóval biztonságosabb közlekedési formának minősül, különösen a vírus által fokozottan veszélyeztetett idősebb korosztály számára.

A BKIK javasolja, hogy a főváros taxiutalványok széles körű, célzott juttatásával ösztönözze a taxiszolgáltatás igénybevételét, amelynek kidolgozásához felajánlja segítő közreműködését.

A BKIK mind a kormány, mind a főváros részére javasolja, hogy a pandémia ideje alatt fokozott figyelemmel és hatékonysággal zárják ki a szolgáltatásból és büntessék meg az illegális módon megvalósított vagy kiközvetített fuvarozókat és azok szervezőit, ezzel is serkentve a becsületes vállalkozások bevételeit, növelve túlélési esélyüket.