Segítségre szorul az ágazat – a taxisok felét elüldözte a járvány

Segítségre szorul az ágazat – a taxisok felét elüldözte a járvány
Megosztom
  •  
  •  
  •  

Az életbe léptetett előbb éjféltől hajnali ötig, majd szigorítva már este nyolctól érvényes kijárási korlátozás a taxisok életét jelentősen megnehezítette, és a következő időszak sem ad sok okot az optimizmusra.

A szigorítások bevezetése óta komoly mértékben csökkent a fuvarszám – ami nem meglepő – hiszen a kijárási korlátozás hatálya alatt csak azok veszik igénybe a taxi-szolgáltatást, akik más módon nem tudnak a munkahelyükre be vagy hazajutni – válaszolta a Piac & Profit megkeresésére Metál Zoltán, az Országos Taxiszövetség elnöke, hozzátéve, hogy az este nyolcas kijárási korlátozás fényében a fuvarszám csökkenése fokozódni fog.

A határok lezárásával és a fokozatos szigorításokkal a budapesti turizmus is jelentősen visszaesett, az elnök szerint a korlátozásokkal együtt összesen nagyjából 50-60 százalékkal csökkent a taxi-szolgálatát igénybe vevők száma és hozzávetőleg ennyivel csökkent a taxisok száma is.

Segítségre lenne szükség

Az eddigi segítségen túl, amelyet a kormány a vészhelyzet első ütemében biztosított a turisztikai ágazat valamennyi szereplőjének – akik közvetett és közvetlen módon a turistákból éltek – a taxisok a mostani, második ütemben is várják a kormánytól a mentőövet, mivel ez feltétlenül szükségesnek tűnik a talpon maradáshoz.

Metál Zoltán válaszában kiemelte, hogy a Budapest Kereskedelmi és Iparkamarával közösen már tavasszal elkészítettek és eljuttattak egy javaslatot a kormány részére, ami egy ún. budapesti válságkezelési alap felállításáról és működtetéséről szól. Ahogy arról korábban írtunk, a turisztikai vállalkozások megmentésére 50 milliárd forintos Budapesti Válságkezelési Alap felállítását sürgette a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara.

A javaslat szerint az alap nagyobbik részét a főváros és a budapesti kerületek adnák össze 45-45 százalékban az eddig elmaradt támogatások fejében. Az elképzelés szerint a kormányzat pedig a maradék 5 milliárd forinttal, továbbá adóelengedéssel és kedvezményes beruházási hitellel járulhatna hozzá a kezdeményezéshez, míg 75 millió forinttal, költségvetési főösszeg arányosan a BKIK is beszállna az alapba. Részletek korábbi cikkünkben.

Kifejezetten a taxisok miatt írt levelet a BKIK A kamara által közzétett levélben megjelent javaslatok egyebek mellett indítványozták, hogy a vonatkozó jogszabály módosításával minden, a járványhelyzet tavaszi kezdetén már engedéllyel rendelkező és forgalomban lévő taxigépjármű esetében a tíz éves használati lehetőséget egy évvel emeljék meg és szükség esetén tovább hosszabbítsák, illetve az elektromos taxi-pályázat meghosszabbítását is tanácsolták. Emellett azt is javasolták, hogy a főváros 2020 márciusa és 2021. vége között valamennyi személytaxi-szolgáltató részére egységesen, teljes egészében engedje el a drosztdíjat, és 2020 márciusig visszamenőleg térítsék meg, valamint taxiutalványok juttatáskénti nyújtásával is ösztönöznék a keresletet.

Az életbe léptetett előbb éjféltől hajnali ötig, majd szigorítva már este nyolctól érvényes kijárási korlátozás a taxisok életét jelentősen megnehezítette, és a következő időszak sem ad sok okot az optimizmusra.

Folyamatosan a szakmai egyeztetések a kamarákon belül

Metál Zoltán elmondta, hogyha sikerülne megtalálni a kormánnyal és a fővárossal azokat a forrásokat, amik – akár megosztva is, de – biztosítják a válságkezelési alap működését, akkor elképzelhető, hogy hasonló módon, mint arra sok példa volt már az EU több tagállamában az érintett vállalkozók egyszeri vagy akár több hónapig is számíthatnának egy olyan kézzel is fogható segítségre, ami az előző éves és bevallott árbevételük egy részét venné alapul a támogatás megállapításánál.

Forrás: piacesprofit.hu