Utolsó tartalékaikat élik fel a kecskeméti taxisok

Utolsó tartalékaikat élik fel a kecskeméti taxisok
Megosztom
  •  
  •  
  •  

Már szinte kizárólag céges fuvarjaik vannak az általunk megkérdezett ­kecskeméti taxisoknak, a kijárási tilalom végképp betette nekik a kaput. Az étel-házhozszállításban sem látnak túl sok kapaszkodót.

A tavaszi első járványhullám alatt is igencsak visszaesett a forgalmuk, most ősszel viszont teljesen padlóra kerültek a taxisok Kecskeméten. A 35 autóval dolgozó, idén 37 éves Hírös Taxi Szövetkezet elnöke, Orcsik Attila szerint idén már a második nagy pofont kapják, de míg a tavaszi krízis idején voltak ­tartalékaik, mostanra azokat sokan felélték. Úgy tudja, a megyeszékhelyen az idei év első negyedében 110 engedéllyel rendelkező taxis volt (beleértve azokat is, akik másodállásban szállítanak utasokat), ám 15–20 kollégájuk – legalábbis időlegesen – abbahagyta, mert nem tud megélni a keresetéből, és más állás után nézett.

– A lakossági hívásaink gyakorlatilag a nullára csökkentek. De nem csoda, hiszen bezártak a szórakozóhelyek, éttermek, mozik, színházak, nincsenek házibulik, az egyetemisták is alig mozognak, nem jönnek az üzletemberek, turisták. Csak a cégekkel való szerződéses, alacsonyabb tarifájú fuvarok biztosítanak munkát és mentőövet, most ezekre próbálunk koncentrálni, meg arra, hogy öt diszpécserünket ne kelljen elküldenünk. De ki kell jelenteni, borotvaélen táncolunk – nyilatkozta Orcsik ­Attila.

Hozzátette: úgy látják, hogy az emberek spórolnak is, tavaly jobban megengedhették maguknak, hogy taxira költsenek, a mostani helyzetben ezt kétszer is meggondolják.

A taxisoknak tavasszal a kormány jelentősen csökkentette a járulékterheit, ez könnyebbséget jelentett nekik. Most helyben azt kérvényezték Szemereyné Pataki Klaudia polgármestertől, hogy a taxiállomáson való várakozásért fizetendő közterület-használati díjat – ami egy évre körülbelül 32 ezer forint – jövőre engedje el a város. Orcsik Attila szerint így is sok kollégája bajban lesz, hiszen az autót hitelre vette, a törlesztőrészletre pedig hagyni kell pénzt a válságos helyzetben is.

Az étel és áru házhoz szállítását tavasszal is végezhették a taxisok, most is megtehetik.

Más kérdés, hogy ez mennyire éri meg nekik. A Hírös Taxi Szövetkezet elnökétől megtudtuk, ők most tájékozódnak a témában, felmérik a lehetőségeiket, de első számításaik szerint nem ez húzza majd ki őket a bajból. Taxis tarifával számolt 1500–2000 forintos házhozszállítási díjat ugyanis kevesen lesznek hajlandóak megfizetni, pláne ha a megrendelt étel is körülbelül ennyibe kerül. Csak akkor gazdaságos egy taxisnak olcsóbban, 600–1000 forintért az ételkiszállítás, ha három-négy, viszonylag egymáshoz közel lévő címre mennek, de ezt nem könnyű összehozni, és ott a kérdés, hogy mit csinálnak, ha közben beesik egy jobb fuvar. Valamint valószínűbb, hogy az éttermek is igyekeznek inkább a saját pincérmunkatársaikat alkalmazni ételfutárként ebben a remélhetőleg mihamarabb véget érő időszakban.

Hasonlóan látják a helyzetet a Zebra Taxinál dolgozók is.
– Kecskeméten már a pandémia nélkül is nehéz taxisként boldogulni, az éjszakai szórakozási lehetőségek lecsökkentek. Most pedig este nyolc után minden leáll, egy lélek sincs az utcákon. Órák telnek el hívás nélkül.

Elvétve van egy-két olyan fuvar, hogy valaki lekéste a buszt, de ez édeskevés,

sokszor megyünk haza szó szerint nulla forinttal egy átvirrasztott éjszaka után. Áprilisban még volt rá példa, hogy azért hívott valaki taxit, mert félt buszra szállni a járvány miatt, most már ez sem jellemző – mondta el Peti Milán Vajk.

Hozzátette, az is nagy baj lesz, hogy december közepén egy hónapra leáll a Mercedes-gyár, pedig az még jelent valamennyi szerződéses munkát.
– Több kollégával beszélgettünk, és mindenki nagyon sötéten látja a jövőt, fogalmunk sincs, mi lesz ebből. Vállalkozók vagyunk, fizetni kell a közterheket, hiteleket, vannak költségek, és valamiből meg is kellene élni – nyilatkozta Peti Milán Vajk.

Koskár István szerint tavasszal is látványos volt a forgalom visszaesése, legalább 30–40 százalékos, hiszen akkor sok üzem bezárt. Most ugyan működik a legtöbb, de a lakosság nem mozog, legalábbis nem taxival. Ő is úgy véli, nem éri meg az ételkiszállításba bekapcsolódni, mivel egy taxi fenntartása, üzemeltetése drágább, így nem tudnának olyan alacsony áron futárkodni, mint azt a rendelők megszokták, elvárják.

Forrás: baon.hu