Hopp-Á!

Hopp-Á!
Megosztom
  •  
  •  
  •  

Azt elismerve, hogy a közel egy éve tartó pandémiás helyzet kapcsán a Hop-on-Hop-off jelenség éppen nincs porondon, azért a BKK sávokkal kapcsolatos probléma kapcsán megér pár szót.

A 2019 év végéig virágzó külföldi turizmus kapcsán szeretett fővárosunkban is erősödött a több országban is jelenlévő Hop-on-Hop-off városnéző buszok jelenléte. Nem volt még olyan régen, hogy ne emlékeznénk rá, hogyan kellett kerülgetni a buszsávban cammogó emeletes csodákat. hogyan kellett rájuk is odafigyelni, amint 0-ról megpróbáltak 40 km/h óra sebességre gyorsítani, a közösségi közlekedés részére fenntartott buszmegállókat elhagyni igyekezvén. A tömegközlekedéssel közlekedők arra is emlékezhetnek, hogy frekventáltabb helyeken a buszra felszállni kész kalandtúra volt számukra, ugyanis megesett, hogy két busz is békésen parkolt és szállított be turistákat, miközben a közösségi közlekedésre várók tömegesen álltak a buszmegállóban. Nem nagyon zavarta a Hop-on-Hop-off sofőröket, hogy az adott buszmegálló még a táblák jelölése szerint sem az ő megállásukra szánt hely.

És azért ezzel a helyzettel elég sok probléma volt. A buszsávok a tömegközlekedés, a taxi, a bicikli, a motor közlekedésére adnak lehetőséget. Annak használatát a városnéző, turista buszok számára a KRESZ nem teszi lehetővé, azonban a BKK-BKV részéről soha nem tapasztaltuk, hogy segítséget kérne a menetrend szerint közlekedő járatai segítésére, maximum a buszsofőrök anyázták pár kört, mikor már hosszú percek óta képtelenek voltak le-és felszállítani utasaikat.

De továbblépve a problémán, nemhogy segítséget nem kért a tömegközlekedést akadályozó emeletes buszok önkényes sávhasználata miatt a rendfenntartó szervektől, hanem a tömegközlekedésre kialakított buszmegállókat is sikerült bérbe adniuk, ami a fent leírt példából is látszik. Írd és mondd: a tömegközlekedés rovására biztosítottak előnyt egy üzleti vállalkozásnak.

Hogy ez szabályos avagy nem szabályo, azt ki-ki döntse el maga, mindenesetre a BKK sáv önkényes kialakítása – úgy tűnik – nem egyedi eset a fővárosi tömegközlekedésért felelős nagy múltú BKK-nál.

Abba már belegondolni sem merünk, a turizmus valamikori újra indulása esetén a mindenki által ismert jelenlegi fővárosi közlekedési viszonyok (vagyis inkább káosz) között, ha és amikor feltűnnek ismét az emeletes cammogó városnéző járgányok, az milyen hatással lesz a közlekedésre. Elképzelhető, mennyire élvezetes lesz, amikor a Károly körúton vagy a Nagykörúton az egy sávon cammognak, néha félrehúzódnak utasaikat le-fel pakolni, miközben mögöttük a fél város anyázik a dugóban.

Az elmúlt egy év után sajnos már ott tartunk, hogy bárcsak látnánk már a turistákat, meg az őket cammogva szállító forgalomlassító buszokat, és ez érthető is. Ja, nem. A buszokat mégsem szeretnénk, de ez a következő probléma lesz, ahogy a nagyon menő gyűjtőbuszok és a reptéri transzfer busz anomáliai is.

Taxis Tivadar

Kép forrása: hoponhopoff-budapest.com