Lánchíd projekt- jobbról

Lánchíd projekt- jobbról
Megosztom
  •  
  •  
  •  

Tarlós István a PS-nek: akárhogyan is bűvészkednek Karácsonyék, tény, hogy ötmilliárddal megdrágították a Lánchíd felújítását

Alig másfél évet kellett várni, hogy Karácsonyék nekiálljanak az azonnal szükséges munkáknak, most azonban belehúztak: csaknem ötmilliárd forinttal drágábban kezdik el a Lánchíd, és csak a Lánchíd felújítását, mint amennyibe a Tarlós-érában került volna. A drágulás haszonélvezői persze most is a baloldalhoz köthető cégek, egészen pontosan a Tüttő Katához kapcsolódó A-Híd, amely bruttó 26,75 milliárd forintért végezheti el a híd felújítását. A PestiSrácok.hu az ügyben megkereste az átkelő felújításának szellemi atyját, Tarlós Istvánt, aki elmondta, a főváros által elfogadott pályázat értelmében szűk másfél év alatt körülbelül ötmilliárd forinttal drágult a Lánchíd felújítása. A Tüttő-Karácsony tandem tehát valahogy mégis megtalálta, a „hiányzó” pénzt a kasszából, és alaposan a nyakára hágtak annak. Ez azonban nem minden: mivel a Váralagút, valamint a pesti oldali villamos aluljáró felújítás nincs benne az elfogadott ajánlatban, azt egy második lépcsőben fogják megvalósítani, amihez szintén le kell majd zárni az Lánchidat. Ennek értelmében hosszú évekig húzódhatnak a felújítási munkálatok, ezzel együtt pedig a lezárások. Sok milliárdos drágulás, haveri cégek és sokéves csúszás: a Demszky-féle metró-tender rémképeit idézi fel Budapesten Karácsony a Lánchíd felújításával.

Végtelenül manipulatív és demagóg Facebook-posztban jelentette be Karácsony Gergely, hogy eredményesen zárult a Lánchíd felújítására kiírt közbeszerzés, amelyet a Tüttő Katához köthető A- Híd Zrt. nyert el. Sajtóinformációk szerint ez nem okoz túl nagy meglepetést, ugyanis már augusztusban arról lehetett olvasni, hogy a fővárosi vezetés az A-Híd Zrt.-t szemelte ki a Lánchíd felújítási munkálatainak elvégzésére. Az összekötő ember Tüttő Kata volt, aki főpolgármester-helyettesi kinevezése után alig két héttel az említett építőcég rendezvényén tűnt fel, ezt a vállalat honlapján található fotógaléria képei is tanúsítják.

Ez azért is figyelemre méltó, mert Karácsony Gergely főpolgármester elszólta magát azzal kapcsolatban, hogy a jogszabályi korlátok ellenére – nevezetesen, hogy a cégnek nem rendelkezik a jogszabályban kikötött referenciákkal – azt szeretnék, hogy a Margit híd felújítására a Demszky-korszakban megbízást kapó konzorcium is indulhasson a közbeszerzésen. Karácsonyék annyira szerették volna, hogy az A- Híd kapja meg a projektet, hogy még egy kisebb trükkel is éltek: a Lánchíd felújítására korábban kiírt pályázatukat a Közbeszerzési Hatóság tartalmi hiba miatt dobta vissza, mivel abban a jogszabály szerinti nyolcéves referenciaablak helyett tízéves időszakot jelöltek meg. Vagyis úgy alakították a szabályokat, hogy az általuk kiszemelt cég, a jogszabályban meghatározott időkeretnél régebbi munkája is referenciaként számítson. Ezt Karácsony Gergely főpolgármester egy Facebook-posztjában is egyértelművé tette kifejtve, hogy mivel több mint nyolc éve – 2011 végén – adták át a felújított Margit hidat, ezzel a kis kedvezménnyel tudták biztosítani az A- Hídnak is az indulást. Arról azonban már nem értekezett sem akkor, sem most, hogy miért volt ennyire fontos a legutóbb a Demszky-korszakban tendert nyerő cég pályázási lehetősége.

Tüttő Kata mozgatja a szálakat az A-Híd győzelme mögött? Fotó: Horváth Péter Gyula/PestiSrácok.hu

Karácsonyék ráadásul nem is az eredeti terveket valósították meg: kivették a Váralagút és a pesti oldalon lévő villamos alagút megvalósítását, és a tendert csak a Lánchídra írták ki. Akkor a főpolgármester és csapata azzal magyarázta a műszaki tartalom leszűkítését, hogy szeretnék, ha a pályázók köre bővülne és az ajánlatok kedvezőbbek lennének. Ennek érdekében úgy alkották meg a pályázati kiírást, hogy annak értelmében a győztes pályázó a szerződéskötés után ötmilliárd forint előleget kap. Karácsonyék nagy árcsökkentő akciója azonban „valahogy” félresikerült, egyetlen új pályázó sem jelentkezett, végül pedig ugyanazt a céget hozták  ki nyertesnek, amely a korábbi, még Tarlós István idejében kiírt pályázaton is a legkedvezőbb ajánlatot tette, csak már ötmilliárd forinttal drágábban köthetnek szerződést a fővárossal. Érdekes módon pont ötmilliárddal, amit a kiírás szerint a nyertes cég most előre meg fog kapni.

Tarlós: Karácsonynak az olyan típusú kérdések kapcsán, mint a metró vagy a hídépítés, póttartalékos segédfogalma sincs

A felújítás részleteit posztjában nem részletezte a főpolgármester, ellenben a kormány számonkérésében ezúttal is élen járt, követelve a Budapestnek ígért hatmilliárdos felújítási támogatás folyósítását. Emellett természetesen az előző, Tarlós-adminisztrációt is kritizálta, amiért nem valósították meg a Lánchíd teljes körű renoválását. Azt azonban már Karácsony nem ecsetelte ennyire lelkesen, hogy éppen hivatali elődje teremtette meg a híd felújításához szükséges pénzügyi és szakmai alapokat, ezért a PestiSrácok.hu megkereste Tarlós Istvánt, hogy segítsen eligazodni a Demszky- korszakot idézően kaotikus projektben.

A nyugdíjba vonult főpolgármester, aki azóta a miniszterelnök tanácsadójaként tevékenykedik, elmondta, már hónapok óta nem minősíti a fővárosi vezetés teljesítményét, azonban úgy véli, hogy az elmúlt másfél év vonatkozásában Karácsonynak tétlenséget emlegetni az enyhén szólva nem elegáns. Mint fogalmazott, vélhetően a Lánchíd- tenderrel kapcsolatos bejegyzését sem a főpolgármester maga fogalmazta meg, mivel

Sokéves tapasztalatom szerint, az olyan típusú kérdések kapcsán, mint a metró, vagy a hídépítés, póttartalékos segédfogalma sincs.

Tarlós hozzátette, csodálkozik, hogy az értelmetlen provokálásban azonban készséges partner. A volt főpolgármester ezzel arra utalt, hogy Karácsony bejegyzésében úgy fogalmazott, kilenc évnyi tétlenség után kezdte meg a Lánchíd felújításával kapcsolatos munkát.

Ez a kijelentés, szemérmetlen, kifundált, otromba, és álnok egyszerre, mivel a reális valóságtól durván elrugaszkodik. Nem veszi figyelembe, hogy nekünk milyen örökséget kellett feldolgoznunk, és mi mindent kellett megoldanunk 2010 óta

– fogalmazott Tarlós István.

Tarlós István kilenc évig vezette Budapestet, és főpolgármesterként a Lánchíd felújításának valódi elindítója volt. Fotó: Horváth Péter Gyula/PestiSrácok.hu

Tarlós István hozzátette, Karácsony kijelentése közben azt is figyelmen kívül hagyja, hogy 2020 novemberében is csak ott tartottak, mint az előző városvezetés 2019 júliusában.

Beindul az ellenzéki számmisztika?

A csúsztatások pedig nem érnek itt véget a volt főpolgármester szerint. Mint kifejtette, az ellenzéki médiában következetesen a nettó összegét tüntetik fel Karácsonyék tenderének, ami nagymértékben eltér a bruttó költségektől.

Látható, hogy a legjobb ajánlat, amit mi visszautasítottunk tavaly nyár végén, annál nem olcsóbb, hanem lényegesen – 4,9 milliárd forinttal – drágább lesz az a szerződés, amit megkötnek most Karácsonyék. A következő játék pedig az lesz, hogy az ő nettó összegüket össze fogják hasonlítani a nekünk küldött legrosszabb ajánlat bruttó összegével(…) Ez egy politikai játék kérdése, hogy ki mikor nevezi meg a bruttó és mikor a nettó értéket.

Ez pedig nem jelentéktelen játék a számokkal: Karácsonyék projektjének bruttó költsége összesen 26,75 milliárd forint, míg a Tarlós-adminisztráció egy bruttó 21 milliárd 803 millió 833 ezer forintos ajánlatot dobott vissza, annak irreálisan magas árazása miatt. Az összeg mindkét esetben magának a Lánchídnak a felújítási költségére vonatkozik, a kapcsolódó beruházások költségét nem tartalmazza. Vagyis az előző városvezetés ötmilliárddal olcsóbban valósíthatta volna meg ugyanazt a munkát, azonban így is drágállották. Persze a balliberális vezetés ilyen apróságokkal nem foglalkozott.

A végső ár egyébként azért is érdekes, mert lényegileg ugyanazok a cégek tettek ajánlatot, mint amelyek a Tarlós- adminisztráció pályázatán indultak, végül mégis ötmilliárddal drágult a projekt. Pont annyival, amennyi  „előleget” kap a Karácsony-féle pályázat szerint a tender győztese.

A volt főpolgármester kommentálta Karácsonynak a kormányt támadó szavait is, kifejtve, a kabinet támadása is színlelt ebben az ügyben, mert feltételesen már 2019 novemberében, decemberében ki kellett volna írniuk a tendert.

A kormány elkötelezte magát a támogatás mellett, amellett azonban semmi sem szólt, hogy előre odaadja a forrásokat.

Évekig lezárva állhat a Lánchíd

A műszaki tartalom kapcsán Tarlós István aláhúzta, a Karácsonyék által elfogadott ajánlat csak a híd felújítását tartalmazza, a kapcsolódó beruházásokat – így például a kettes villamos alagútjának felújítását – nem. Hozzátette, ők egy sokkal tágabb műszaki tartalommal képzelté el a felújítást, amely a Váralagút, valamint a pesti oldalon a villamos alagútjának felújítását is tartalmazta volna. Utóbbi azért lett volna fontos, mert a kettes alagútjában nem férnek el a Combino, illetve CAF típusú villamosok, ezért járnak a vonalon a mai napig régi, korszerűtlen szerelvények. Az alagút felújítása tehát előbb-utóbb elkerülhetetlen lesz, ez azonban már csak egy következő lépcsőben valósulhat meg.

Ha külön ütemben bonyolítják le a villamos alagút felújítását, akkor nyilván a Lánchíd sokkal tovább lesz lezárva, hiszen az alagút munkálatai során is le kell zárni a hidat

– jegyezte meg Tarlós István.

A volt főpolgármester szerint annak tükrében, hogy másfél év alatt csaknem ötmilliárdot „drágult” a híd felújítása, nehéz lenne megjósolni, hogy vajon mennyibe kerülhet majd a kapcsolódó fejlesztések kivitelezése.

Attól félek, hogy a felújítások időben rendkívül el fognak húzódni, ha azt vesszük, hogy 2023-ra ígérik a Lánchíd befejezését, próbáljuk meg elképzelni, hogy a pesti oldali villamos alagút, valamint a Váralagút felújítása nem hogy befejeződni, de elkezdődni mikor fog. És a munkálatok alakulása a költségeket is befolyásolni fogja

 – fejtette ki Tarlós. A Demszky-korszak tehát úgy tűnik visszasettenkedett a múltból a budapesti jelenbe: milliárdokkal dráguló, évekkel csúszó, félkész projektekkel. És ahogy a balliberális városvezetőktől már megtapasztaltuk, a java csak most következik.

Forrás: pestisracok.hu; Vezető kép: Horváth Péter Gyula/PestiSrácok.hu