Drága a benzin, de a taxisok nem kérik a fix tarifa emelését

Drága a benzin, de a taxisok nem kérik a fix tarifa emelését
Megosztom
  •  
  •  
  •  

Egyre drágább az üzemanyag, de a taxisok egyelőre nem az utasokon akarják behajtani a veszteségeiket.

Szerdán bruttó két forinttal emelkedett a benzin ára, az egyre magasabb üzemanyagárak miatt pedig számítani lehet arra, hogy a drágulás egyre több szolgáltatás árában megjelenik. A fővárosi taxik alapdíja most egységesen 700 forint, a percdíj 75 forint, a kilométerdíj pedig 300 forint. Időről időre felmerül, hogy változhatnak a fix taxis tarifák Budapesten, de ez most nincs napirenden.

Tavasszal, mint minden évben felülvizsgálják a piaci szereplők a hatósági ár mértékét és ha szükséges, kezdeményezhetik az erre vonatkozó változtatást. Idén is volt az év elején ezzel kapcsolatban egy szakmai egyeztetés a nagyobb szolgáltatók és szakmai érdekképviseletek bevonásával, de a piaci szereplők többsége úgy látta, hogy az újranyitás nem kell hogy feltétlen párhuzamot jelentsen az áremeléssel, ahogy azt sajnos sok szektorban (vendéglátás, alapvető élelmiszer kereskedelem, építőipari szolgáltatások, biztosítások, stb) már tapasztaljuk

– mondta lapunknak Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke. Hozzátette: a turisták tömeges megjelenésére egyelőre csak várnak. Lassú élénkülést ugyan már érzékelnek, de a közel másfél év veszteségét nem azokon az utasokon szeretnék behajtani, akik ugyanolyan vesztesei voltak a pandémiának, mint a szolgáltatói szféra valamennyi ágazata.

Tehát egyelőre nem lesz áremelés, mert bíznak a budapesti turizmus élénkülésében. Pedig a koronavírus-járvány a taxis társaságokat is megviselte: a Főtaxi 2019-es 2,6 milliárd forintos forgalma 2020-ban 1,2 milliárd forintra esett vissza (53 százalékos esés). Ez 1,4 milliárd forintos csökkenés. Emlékezetes, hogy tavaly a január és a február még vírusmentes volt, valamint a nyáron is szépen pörgött a taxióra.

Mivel a Főtaxi a piac messze legnagyobb szereplője, ezért a beszámolója jól leképezi, hogy mi történt a taxis cégekkel. Összességében a 2019-es 318 millió forintos nyereség 218 millió forintos veszteségbe fordult 2020-ban. Ez félmilliárd forintos csökkenést jelent. A tetemes mínuszban szerepet játszik az, hogy a Főtaxi a ferihegyi repülőtér kizárólagos személyszállító partnere, a légi forgalom pedig jelentősen megcsappant tavaly március óta.

Forrás: mfor.hu